Pomlouvání zaměstnavatele na sociálních sítích se může vymstít

Čas od času si na svou práci a zaměstnavatele asi postěžuje každý. Pokud se to děje mezi blízkými, kamarády či kolegy, dobrá pověst zaměstnavatele tím jistě neutrpí. Stejně tak kritika zaměstnavatele mezi kolegy v práci. Zabránit jí nejde a je to i přirozené, pokud je to v mezích slušnosti.

Jenomže v době sociálních sítí si řada lidí vylévá pocity a kritiku na svých profilech a v diskusních fórech. A s ohledem na neosobní prostředí sociálních sítí, bývá kritika nezřídka tvrdá a velmi hrubá. A to se zaměstnavateli opravdu nemusí líbit.
Kritika zaměstnavatele je přípustná. Ovšem, pokud však má kritika charakter pomluvy, navíc zveřejněné na sociální síti, kde se může nekontrolovaně šířit a může tím dojít k poškození dobrého jméno zaměstnavatele, může toto počínání vést i k výpovědi z pracovního poměru autora pomluvy.


Zaměstnanec má vůči zaměstnavateli povinnost loajality, zdrženlivosti a mlčenlivosti. Pokud ho veřejně kritizuje a kritika má charakter pomluvy nebo poškozuje dobrou pověst zaměstnavatele a jeho podnikatelské aktivity, zaměstnavatel se může bránit. Vzhledem k tomu, že není dána jasná hranice mezi přípustnou a nepřípustnou kritikou zaměstnavatele, je nutné každý případ posuzovat individuálně, i když vzhledem k dosahu sociálních sítích je možné považovat kritiku na internetu za podstatně rizikovější, než při použití jiných prostředků.


Kritika může být i oprávněná, ale musí být věcná, konkrétní, a musí vycházet z pravdivých podkladů a nesmí být vedená s hlavním cílem poškodit zaměstnavatele. Zjednodušeně platí, že pokud je kritika oprávněná, neměl by být zaměstnanec za ni postihován. V případě, že je kritika neoprávněná, zaměstnanec by standardně měl nést následky za své protiprávní jednání.
Pomlouvání zaměstnavatele na sociálních sítích totiž může mít pro autora tvrdý dopad. Zaměstnavatel může zaměstnance písemně varovat s upozorněním na možnost výpovědi v případě dalšího porušování pracovních povinností. Může dojít i k rozvázání pracovního poměru výpovědí bez předchozího upozornění, nebo dokonce k okamžitému zrušení pracovního poměru. Posouzení stupně intenzity závažnosti jednání zaměstnance záleží vždy na okolnostech případu a konečné slovo bude mít v případě pracovněprávního sporu v drtivé většině asi soud.


Zaměstnavatel se může rovněž bránit prostředky, které mu poskytuje občanský zákoník v oblasti ochrany pověsti právnické osoby nebo ochrany proti nekalé soutěži, kdy v rámci kritiky dojde například k porušení obchodního tajemství.
Navíc může vydat určitá pravidla pro sdílení názorů zaměstnanců na sociálních sítích například v pracovním řádu nebo v jiné vnitropodnikové směrnici, která budou respektovat základní práva zaměstnanců a závěry judikatury ohledně oprávněné kritiky.

Pokud tedy zaměstnavatel zaměstnance něčím naštve, je lepší vychladnout a řešit případná pochybení či domnělé nespravedlnosti s chladnou hlavou, třeba prostřednictvím odborové organizace, než si svému rozhořčení hned ulevovat výlevy na sociálních sítích.
(SNO)

Adresa

Ptenský Dvorek č.100
798 43 PTENÍ
ČESKÁ REPUBLIKA

Zavolejte nám

Napište nám

sekretariat@noveodbory.cz

Datová schránka: ica7eus

Odkazy